|
The bosun står først på i Thyborøn! |
|
Der vinkes farvel i Nyborg havn! |
Så er vi afsted. Fin sejlads med destination Ballen, Samsø, men da vejrudsigten lover nordvestlig vind fra i overmorgen onsdag, bestemte vi os for at fortsætte direkte til Grenå. Ankom sent, efter midnat, efter en dejlig sejlads hvor Hydrovane vindroret klarede rorsposten faktisk hele turen uden problemer.
|
Under vejs i T ruten mødte vi verdens største aktive sejlskib, "Kruzenshtern" på vej til hjemhavnen Kaliningrad. Skibet er bygget i Bremen 1926 og har frem til 1946 sejlet under tysk flag og med navnet Padua. Blev taget som krigsbytte af russerne i 1946 og sejler fortsat som som russisk kadetskib.
En lille video... I modsætning til servo-pendulum systemer, f.eks. Aries, er rattet fixeret hos Hydrovane. Hele styrearbejdet leveres af vindrorets eget ror. Man er fri for snoretræk fra vindroret til hovedroret, og har tilmed et reserveror hvis hovedroret skulle svigte.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar