|
Ryvarden fyrtårn efter passage af Sletta. |
|
Afmærkningen i Norge er god.
Det er klogt at respektere den! |
|
En rigtig norsk skøyte! |
|
Ligesom vi anløber Sarvåg havn efter 25 mils sejlads, forlader den sidste danske båd Sarvåg. Det er "lille Liv" fra Århus. De har haft rorproblemer, som nu er udbedret. Wiren fra rorpind til roret, der sidder længere fremme end pinden, var sprængt. |
|
Holbeinshamn, en gammel handelshavn. |
|
Krabbefangst i Holbeinshamn, vurderes med kendermine. |
|
Det er ikke helt let at få de store krabber viklet ud af krabbetejnen. |
|
Niels har forstand på krabber. Hvis man ryster dem, og de klukker, er der vand i dem - så duer de ikke! |
Sejlads tværs over SLETTA; Det frygtede havområde nord for Rørvær og nordvest for Haugesund, hvor der er et 3,5 sømil langt område hvor der ikke er læ fra søen udefra. Er klassificeret som "dangerous sea area". Store variationer i havdybden fra 2,5 meter til 250 meter indenfor et kort område kan forårsage voldsom turbulens. Vi kom forholdsvis let igennem det ubeskyttede område. Videre op i Bømlafjord og starten på Hardangerfjorden. Vi havde egentlig planlagt overnatning i Sarvåg på den sydvestlige del af Stord, men da den sidste danske båd der, netop forlod havnen på vej videre nordpå valgte vi efter et kort ophold i Sarvåg at stikke efter, yderligere 20 sømil nordpå til Kolbeinshamn, en spændende gammel handelssted: "en god og lun gjestehavn".
|
Kolbeinshamn. Da vi sejlede ind i den meget snævre indsejlning opdagede vi at 12 andre danske både havde valgt samme havn. Hyggeligt - men silende regn. Vi nærmer os Bergensområdet, der er kendt for 260 regnvejrsdage om året. |
Dejlige gråblå farver i denne serie, matchet af de gæve mandevindjakker og de brunede, undertiden garvede ansigter og kenderminer. Godt at se, at krabbefangst må tages alvorligt. Der er vist også en del social club ind over sejlsporten, godt de mange danskere hygger sig, regnen til trods. Glæder mig til gensyn med Bergen, hvor jeg tit har været gæsteprof. KH den anonyme Clara.
SvarSlet