tirsdag den 5. juli 2011

Inverness Marina- Seaport Marina, mandag d. 4 juli 2011 - 5 mil

4 juli er en festdag - Reception for de danske sejlere på Rådhuset i Inverness - dog kun for skippere!
Borgmesteren Inverness og en frisk dansk sejlerpige.




"Bloodhound" - et kongeligt skib!
Udfor Inverness marina på vej til slusning mødte vi denne smukke 63 fods ketch. Vi blev bedt om at lægge os i slusen lige efter.
Det uniformerede mandskab oplyste os om at skibet tilhører the Duke of Edinburgh og hustru Queen Elisabeth II,  og bliver brugt til Harry's og William's sejltræning. Bloodhound, som skibet hedder, var på vej til jubileumsfestivitas i OBAN.
5 knobs medstrøm med eddies lige udenfor Inverness Marina!
Dejlig lun og solrig morgen i Inverness. Caledonian canal åbnede først 2 timer efter lavvande, d.v.s. kl 11.15 for indslusning. Kanalafgiften betales 170 pund- langturssejlerne får 20%'s prisreduktion. Kort færd op ad kanalen til Seaport Marina, hvor der lå ca 30 langturssejlere fra Danmark. Skippermøde på rådhuset kl 16.45, hvor borgmeteren tog imod med drinks og snacks. Derefter fest for de danske sejlere arrangeret af British Waterways, med bbq og whiskynosing! Hyggeligt.
I morgen afgang kl 9.50 med andet slusehold (6 både i hverslusning) videre sydpå. Næste fællesmøde 8 juli i den sidste serie "staircase" locks- 8 sluser på række, før udslusning af kanalen. Der er planer om at alle locks skal være fyldt af danske både. Mine gaster regner med at stå af nogenlunde når vi sejler ud af Caledoninan kanal. Så sejler jeg videre sydpå til  Oban, vor jeg regner med at anløbe ca d. 10 juli. I Oban eller rettere Kerrera øen overfor ligger Oban Marina. Så får jeg tre overliggerdage til at få Pitoraq klar til at modtage næste besætning, Inger, Anna, Alberte og Chritian, som kommer flyvende fra Billund til Edinburgh, derefter 3 timers togrejse til Glascow og 2 timers busrejse ti Oban.



Wind Whistler kom for tæt på grunden der løber langs sydsiden af River Nes. 
På vej ud fra Inverness Marina gik skibet der sejlede lige foran os på grund. Det så dramatisk ud , men  Wind Whistler kom dog fri ved egen hjælp. De gik på grund ved stigende vandstand. Situationen havde været langt mere alvorlig hvis de var grundstødt medens vandstanden var faldende - så var de endt med skibet liggende på den blotlagte havbund som bestod af store skærver.









Kamma og Mogens Termansen fra Craobh Marina var på besøg i Pitoraq. De er erfarne skotlandssejlere og har i mange år haft deres båd Pinafore liggende fast herovre.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar